Τενοντίτιδα στην άρθρωση του ώμου | Φυσικοθεραπεία

O πόνος στην άρθρωση του ώμου οφείλεται στην εκφύλιση των περιαρθρικών τενόντων είτε λόγω κάκωσης τους, είτε λόγω πρόσκρουσης τους στο ακρώμιο.
Παρατηρείται κυρίως σε άτομα που εκτελούν επαναλαμβανόμενες κινήσεις
(σύνδρομα υπέρχρησης) πλάγιας ανύψωσης του άκρου και έξω στροφής αυτού άνω των 75 μοιρών, όπως σε αθλητές ρίπτες, αρσιβαρίστες, τενίστες, κολυμβητές κ.α.
Τα αίτια εμφάνισης της τενοντίτιδας έχουν να κάνουν με τη προστριβή του τένοντα του υπερακανθίου με το ακρώμιο, καταπόνηση αυτού, προηγούμενο τραυματισμό και πλημμελή αποκατάστασή του, λανθασμένη τροχιά κίνησης με αποτέλεσμα το σταδιακό εκφυλισμό και τραυματισμό του έως και τη ρήξη του. Τα συμπτώματα της τενοντίτιδας είναι τα κάτωθι:

• Έντονος πόνος στην άνω και έξω επιφάνεια της περιοχής του ώμου
  • Ευαισθησία στην τοπική πίεση
  • Επώδυνη και περιορισμένη κινητικότητα της άρθρωσης του ώμου άνω των 75 μοιρών
  • Πόνος κατά την έξω στροφή του ώμου
  • Μυϊκή αδυναμία των μυών της περιοχής του ώμου
  • Δυσκαμψία
  • Πόνος κατά τον ύπνο

Φυσικοθεραπευτική προσέγγιση
Στα αρχικά στάδια η αντιμετώπιση είναι συντηρητική, δηλαδή η φυσικοθεραπεία εφαρμόζεται σε συνδυασμό με την αντιφλεγμονώδη αγωγή για την γρήγορη αντιμετώπιση της οξείας κατάστασης πριν προλάβει και εξελιχθεί σε χρόνια μορφή, όπου η ίαση είναι εξαιρετικά δύσκολη.
Σκοπός της φυσικοθεραπείας είναι η ελάττωση του πόνου, του οιδήματος, η διατήρηση της κινητικότητας, η πρόληψη της δυσκαμψίας και η αναστροφή των παθολογοανατομικών αλλοιώσεων.
Στην οξεία φάση συνίσταται στον ασθενή να αποφύγει επώδυνες δραστηριότητες και να τοποθετεί ψυχρά επιθέματα.
Με το πέρας της οξείας φάσης οι στόχοι είναι:

1. Η επανάκτηση της φυσιολογικής εμβιομηχανικής της άρθρωσης,
  2. Η ενδυνάμωση των στροφέων μυών του ώμου και των σταθεροποιών μυών της ωμοπλάτης
  3. Η διάταση των έξω στροφέων και η σωστή λειτουργία του ζεύγους των στροφέων

Φυσικοθεραπευτικά μέσα
Το Shockwave είναι το πρώτο φυσιοθεραπευτικό μέσο επιλογής για τις τενοντίτιδες διότι αναδομεί τον τένοντα και διαλύει τις πιθανές ασβεστοποιήσεις. Επίσης εφαρμόζεται θεραπευτικός υπέρηχος, που έχει αντιφλεγμονώδη δράση, Laser σάρωσης και ΤΕΝS (ηλεκτροθεραπεία) με θερμά επιθέματα διότι βοηθούν στη μείωση του πόνου, στην αύξηση του μεταβολισμού, αυξάνουν την ελαστικότητα του θύλακα, των συνδέσμων και τενόντων και ελαττώνουν την αντίσταση που προβάλει ο κολλαγόνος ιστός. Επιπλέον γίνεται και θεραπευτική μάλαξη με στόχο τη μυϊκή χαλάρωση.
Κυρίαρχο ρόλο στην αποκατάσταση της τενοντίτιδας των μυών του ώμου παίζει η κινησιοθεραπεία. Η άσκηση αντιστρέφει την παθολογία, βοηθά τον προσανατολισμό των νέων κολλαγόνων ινών και βελτιώνει την τροχιά της κίνησης. Χρησιμοποιώντας το νερό ως θεραπευτικό μέσο και την κινησιοθεραπεία ως υδροθεραπευτική μέθοδο, τα οφέλη της άσκησης γίνονται αποτελεσματικότερα. Το ζεστό νερό προάγει τη μυϊκή χαλάρωση, μειώνει την ευαισθησία στον πόνο, αυξάνει τη μυϊκή δύναμη και την ευκολία κίνησης της άρθρωσης βελτιώνοντας την τροχιά της. Εκτελώντας ειδικές θεραπευτικές ασκήσεις μέσα στο νερό ο χρόνος αποκατάστασης μειώνεται σημαντικά.