Κήλη οσφυικού μεσοσπονδυλίου δίσκου | Φυσικοθεραπεία

ΟΣΦΥΑΛΓΙΑ ΧΑΛΑΝΔΡΙ

Γνωστή ως κήλη δίσκου ή δισκοκήλη είναι η κατάσταση κατά την οποία  ο σπονδυλικός δίσκος εκφυλίζεται και διασπάται και ο εσωτερικός του πυρήνας μετακινείται έξω από τον δακτύλιο. Τα αίτια συνήθως είναι μηχανικά δημιουργώντας πιέσεις στις νευρικές ρίζες  και κακή κινηματική στις σπονδυλικές αρθρώσεις. Η κήλη  εμφανίζεται συνήθως μεταξύ 4ου και 5ου οσφυικού και  5ου οσφυϊκού με 1ου ιερού σπονδύλου, πιέζοντας το ισχιακό νεύρο, με αποτέλεσμα την πρόκληση ριζιτικού πόνου (από φλεγμονή της νευρικής ρίζας) που ακολουθεί τη δερμοτομιακή κατανομή της 5ης οσφυϊκής ή και της 1ης ιερής ρίζας σύστοιχα.
Ο πόνος στην πίεση της 5ης οσφυϊκής ρίζας εντοπίζεται στο γλουτό και συνεχίζει στη έξω επιφάνεια του μηρού μέχρι το μεγάλο δάκτυλο του ποδιού.
Ο πόνος της φλεγμονής της 1ης ιερής ρίζας εντοπίζεται στο γλουτό και την οπίσθια επιφάνεια του μηρού , πίσω από το γόνατο , μέχρι την πτέρνα και το μικρό δάκτυλο. Ο πόνος έχει απότομη έναρξη, περιγράφεται σαν ηλεκτρικό ρεύμα και κάψιμο και μπορεί να συνοδεύεται από μούδιασμα, τσίμπημα και ελαφρά ελάττωση της μυϊκής ισχύος του πάσχοντος άκρου.
Θεραπευτική προσέγγιση
Ο πρωταρχικός στόχος της θεραπείας  είναι να βοηθήσει στην ανακούφιση του πόνου και άλλων συμπτωμάτων που προκαλούνται  από την κήλη δίσκου. Το σχέδιο θεραπείας κάθε ασθενούς πρέπει να εξατομικεύεται με βάση την  ένταση  του πόνου και των ειδικών συμπτωμάτων του. Κατ’ αρχάς συνιστάται η συντηρητική θεραπεία. Πρέπει να υπάρχουν απόλυτες ενδείξεις νευρολογικών διαταραχών για να οδηγηθεί κάποιος σε χειρουργική επέμβαση  ή  ιππουριδική συνδρομή  η οποία  συνήθως χαρακτηρίζεται από προοδευτική αδυναμία στα πόδια και / ή αιφνίδια δυσλειτουργία του εντέρου ή της ουροδόχου κύστης.
Φυσικοθεραπευτικό πρόγραμμα αποκατάστασης
Στην οξεία φάση συστήνονται αναλγητικές θέσεις, taping, αντιφλεγμονώδη φυσικά μέσα όπως TENS. Η κατάκλιση του ασθενούς θα πρέπει να είναι σωστή ώστε να μη βρίσκονται σε τάση οι μύες και να μην αναπαράγονται τα συμπτώματα.
Ωστόσο είναι σημαντικό να τονιστεί η σημαντικότητα του προγράμματος των ασκήσεων βάσει της τεχνικής  McKenzie (μηχανική διάγνωση και θεραπεία) και η υδροκινησιοθεραπεία σε ζεστή πισίνα.
Ακόμα οι χειρισμοί- κινητοποίηση βοηθούν στη χαλάρωση των υπερτονικών παρασπονδυλικών μυών με μεγάλη προσοχή από φυσικοθεραπευτές.1_1713Κήλη οσφυικού μεσοσπυνδυλίου δίσκου
Ο βελονισμός μπορεί επίσης να βοηθήσει στην οξεία φάση . Επίσης, το Back School είναι απαραίτητο ως εργαλείο εκπαίδευσης πρόληψης κρίσεων οσφυαλγίας  περιλαμβάνοντας διάφορες ασκήσεις χαλάρωσης και σωστής στάσης δίνοντας συγχρόνως έμφαση στους ψυχολογικούς παράγοντες.
Τέλος, τα φυσικά μέσα όπως ο θεραπευτικός υπέρηχος, τα tens για τη μείωση του πόνου μαζί με θερμό επίθεμα, το laser σάρωσης, η διαθερμία και η χειρομάλαξη σε συνδυασμό με τα προηγούμενα συμβάλλουν στη συγκροτημένη αποθεραπεία  και βελτίωση των συμπτωμάτων του ασθενούς.