Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής με Υπερκινητικότητα

Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής με Υπερκινητικότητα

Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής-Υπερκινητικότητας (Δ.Ε.Π.Υ) είναι μια νευροβιολογική διαταραχή που επηρεάζει την ικανότητα ενός ατόμου να έχει την αναπτυξιακά ανάλογη συμπεριφορά στους παρακάτω τομείς:

  • 1Ρύθμιση του επιπέδου της κινητικότητας (Υπερκινητικότητα)
  • Έλεγχος της συμπεριφοράς (Παρορμητικότητα)
  • Συγκέντρωση στην μελέτη

Η κληρονομικότητα παίζει σημαντικό ρόλο και οι σύγχρονες μελέτες παρέχουν σημαντικές ενδείξεις για την γενετική βάση της Δ.Ε.Π.Υ.

Η Δ.Ε.Π.Υ. γίνεται αντιληπτή αρχικά κατά την διάρκεια της προσχολικής ηλικίας και είναι πολύ πιθανόν να παραμείνει έως την εφηβική και ανήλικη ζωή. Αυτή η χρόνια κατάσταση επηρεάζει αρκετούς τομείς της λειτουργικότητας των παιδιών. Οι πιο σημαντικοί είναι ο αυτοέλεγχος της συμπεριφοράς, η μαθησιακή επίδοση και η ανάπτυξη των κοινωνικών δεξιοτήτων.

Παιδιά με υπερκινητικότητα βρίσκονται σε συνεχή κίνηση όταν προσπαθούν να κάτσουν σε μια καρέκλα, όταν σηκώνονται απ’αυτήν συνεχώς, όταν τρέχουν και σκαρφαλώνουν, ενώ την ίδια στιγμή οι άλλοι κάθονται, καθώς και όταν έχουν την τάση να μιλάνε πολύ γρήγορα διαρκώς, αποσπώντας την προσοχή των άλλων. Έτσι γίνονται παρορμητικά. Παράλληλα, συχνά μπορεί να ονειροπολούν, να βρίσκονται χαμένοι σε άλλο κόσμο ενώ θα έπρεπε να συγκεντρώνονται, και συχνά αποσπάται η προσοχή τους από το τί συμβαίνει γύρω τους.

2Ας δούμε τώρα την εκδήλωση συμπτωμάτων της Δ.Ε.Π.Υ. μέσα στη σχολική τάξη.

  • Διασπάται η προσοχή του παιδιού πολύ εύκολα σχεδόν από οτιδήποτε.

Αποσπάται από την εργασία που κάνουν οι γύρω του, από θορύβους, από ομιλίες.

Συνέχεια κοιτάζει αλλού και παρατηρεί τί κάνουν οι άλλοι.

  • Δυσκολία στην συγκέντρωσή του
  1. Είναι διαρκώς χαμένο μέσα στις σκέψεις του και χρειάζεται υπενθύμιση για να ασχοληθεί ξανά με την εργασία του.
  2. Ξεκινά μια εργασία αλλά αδυνατεί να είναι εκεί!
  3. Εστιάζει σε άλλους, ή σε πράγματα/αντικείμενα που πραγματικά δεν θα έπρεπε να τον αφορούν εκείνη την στιγμή, και έτσι δεν μπορεί να τελειώσει την εργασία την οποία κάνει!
  • Έχει δυσκολία στο να οργανώσει δουλειές ή δραστηριότητες παιχνιδιού.

Στο σπίτι του ο χώρος του είναι συνήθως ακατάστατος. Στο σχολείο επίσης τα πράγματα του είναι σχεδόν πάντα πεταμένα κάτω ακατάστατα. Πολλές φορές εργασίες του, μαθήματα, ρούχα και παιχνίδια είναι όλα μαζί ανακατεμένα!

  • Δυσκολεύεται να ακολουθήσει μέχρι τέλους οδηγίες

Αφήνει συνήθως μισοτελειωμένες εργασίες αλλά και άλλες δραστηριότητες που του έχουν δοθεί, χωρίς να ακολουθεί πάντα τις οδηγίες και αυτές όχι όλες κι ούτε με τη σωστή σειρά.

  • Δυσκολεύεται να ξεκινήσει δραστηριότητες, ιδιαίτερα αυτές που απαιτούν αρκετή προσπάθεια.

Βρίσκει συχνά δικαιολογίες και αποφεύγει συνεχώς να κάνει κάτι που θεωρεί ότι τον δυσκολεύει ή ζητά τη βοήθεια άλλων και πολλές φορές  περιμένει κι από αυτούς να ξεκινήσουν τη δραστηριότητα.

  • Αδυνατεί να θυμάται καθημερινές δραστηριότητες του εκτός σχολείου του, ή εργασίες που έχει να κάνει για το σχολείο.
  • Δε βρίσκει εύκολα τα προσωπικά του αντικείμενα.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να είναι διαρκώς ανήσυχος, να ψάχνει συνέχεια εδώ κι εκεί τα πράγματά του και να αδυνατεί να ξεκινήσει μια εργασία εφόσον δεν έχει κοντά του τα πράγματα τα οποία χρειάζεται.

  • Δείχνει να μην ακούει όταν του απευθύνεται ο λόγος.

Δεν μπορεί να επαναλάβει κάποιες απ’τις οδηγίες που του έχουν δοθεί άμεσα.

Δυσκολεύεται να είναι συγκεντρωμένος στην συζήτηση.

Μιλάει πολύ ακόμα και όταν δεν πρέπει, ακόμα και όταν δεν του απευθύνεται ο λόγος.

Πετάγεται και απαντά πριν ολοκληρωθεί η ερώτηση απ’τον δάσκαλο.

Συχνά διακόπτει τις συζητήσεις των άλλων, αλλά και τις δραστηριότητές τους.

Εκνευρίζεται εύκολα και δεν περιμένει στην σειρά του.

Δεν ακολουθεί βασικούς κανόνες.

Αναστατώνει και τα άλλα παιδιά μέσα στην τάξη.

Έρχεται σε συχνό διαπληκτισμό με άλλους συμμαθητές του, ακόμα και χωρίς να υπάρχει σοβαρός λόγος!

Γενικότερα Προβλήματα παιδιών με Δ.Ε.Π.Υ.

1) Στην Εκπαίδευση και στις μαθησιακές του επιδόσεις3

  • Γλωσσικές αδυναμίες
  • Δυσκολίες στην αναγνωστική δεξιότητα
  • Αδυναμίες στην αναπαραγωγή του γραπτού λόγου
  • Προβλήματα με αριθμητικές δεξιότητες

2) Στην κοινωνικοποίηση

3) Στις ενδοοικογενειακές σχέσεις

 

Η Δ.Ε.Π.Υ. μπορεί να συνυπάρχει με:

  • Δυσλεξία / Μαθησιακές Δυσκολίες
  • Με άλλες γλωσσικές διαταραχές
  • Με συναισθηματικές διαταραχές
  • Με σύνδρομο Tourette
  • Με εναντιωματική-παραβατική συμπεριφορά όπως άγχος, κατάθλιψη, ψυχοσωματικά προβλήματα καθώς και επιθετικότητα

 

Καλέντη Ελενη
Ειδική Παιδαγωγός-Ψυχολόγος
Bsc. (Hons) in Psychology
M.A.in Education
Dyslexia and Spld

Leave a Comment

Name (required)
Email (required)
Comment (required)

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>