Διάστρεμμα ποδοκνημικής | Φυσικοθεραπεία

Το διάστρεμμα ποδοκνημικής είναι μια κατάσταση η οποία χαρακτηρίζεται από την διάταση ή την ρήξη των συνδέσμων της περιοχής, ολική ή μερική.
Ανάλογα με το πόσοι σύνδεσμοι έχουν τραυματιστεί και ανάλογα με τη σοβαρότητα της βλάβης το διάστρεμμα μπορεί να ταξινομηθεί σε 3 βαθμούς αυξανόμενης βαρύτητας. Κυρίως αφορά στον έξω πλάγιο σύνδεσμο και ειδικότερα στην πρόσθια μοίρα αυτού που ονομάζεται και περονοαστραγαλικός σύνδεσμος.
Μηχανισμός κάκωσης
Συνήθως οι συνδεσμικές κακώσεις προκαλούνται από απότομη ανάσπαση έσω χείλους.
Μπορεί να συμβεί σε άτομα κάθε ηλικίας και κυρίως σε άτομα με κάποια αθλητική δραστηριότητα.
Κλινική εικόνα
Η κλινική εικόνα ποικίλει σε βαρύτητα ανάλογα με το στάδιο της βλάβης αλλά και από το πόσο χρονικό διάστημα πέρασε από τον τραυματισμό. Περιλαμβάνει τοπικό πόνο, οίδημα (πρήξιμο) ή αιμάτωμα, εκχύμωση, περιορισμό της κινητικότητας της άρθρωσης, δυσκολία και πόνο κατά την βάδιση.
Φυσικοθεραπευτική αντιμετώπιση
Η θεραπεία διαφοροποιείται ανάλογα με το βαθμό του διαστρέμματος. Για τις πρώτες 48 -72 ώρες σκοπό έχει να μειώσει την αιμορραγία, το πρήξιμο και την φλεγμονή. Γι αυτό το λόγο χρησιμοποιούμε την περίδεση, την ανάρροπη θέση, την ανάπαυση και την κρυοθεραπεία. Όλες οι ασκήσεις πάντα εκτελούνται στο όριο του πόνου χωρίς να αυξάνουν τα συμπτώματα. Η φυσικοθεραπεία κρίνεται απαραίτητη για όλους τους ασθενείς με διάστρεμμα ποδοκνημικής διότι όχι μόνο θα επιτύχει ταχύτερη ανάρρωση αλλά θα βοηθήσει και στην πρόληψη του επανατραυματισμού.
Η θεραπεία περιλαμβάνει φυσικά μέσα όπως:
-Υπέρηχο
-Laser σάρωσης
-Ηλεκτροθεραπεία για τη μείωση του πόνου (tens)
-Κρυοθεραπεία
Και άλλες τεχνικές αποκατάστασης όπως:
-Αρθρική κινητοποίηση
-Τεχνικές μαλακών μορίων (μάλαξη )
-Taping
-Ασκήσεις βελτίωσης της ελαστικότητας των μυών
-Ασκήσεις ενδυνάμωσης των μυών
-Ασκήσεις βελτίωσης ισορροπίας – ιδιοδεκτικότητας