Πόνος στην επιγονατίδα και που μπορεί να οφείλεται

Ένας πιθανός λόγος πόνου στην επιγονατίδα είναι η αλλοίωση/ εκφύλιση του αρθρικού της χόνδρου. Ο χόνδρος αυτός έρχεται σε επαφή με την αρθρική επιφάνεια του μηριαίου και προστατεύει την άρθρωση του γόνατος από τις ισχυρές φορτίσεις μειώνοντας τις τριβές και διευκολύνοντας έτσι την κίνηση. Αλλοιώσεις αφορούν τοπικά ή εκτεταμένα ρήγματα αυτού, εκφύλιση (μαλάκυνση) του και, σε τελικό στάδιο, καταστροφή αυτού σε όλο το πάχος του με συνέπεια την αποκάλυψη του υποδόριου οστού.
Παρατηρείται συνήθως σε αθλητές, νεαρά άτομα και κυρίως κορίτσια, αλλά σε ορισμένες περιπτώσεις και σε άτομα που δεν ασχολούνται με τον αθλητισμό.
 Αίτια εμφάνισης:

• Μετά από κακώσεις στην περιοχή του γόνατος, όπως άμεση πλήξη της περιοχής, πτώση, κάταγμα – εξάρθρημα ή υπεξάρθρημα της επιγονατίδας
  • Μετά από διαταραχή του φυσιολογικού επιγονατιδομηριαίου ρυθμού, δηλαδή της φυσιολογικής ολίσθησης της επιγονατίδας επί των αρθρικών επιφανειών του γόνατος
  • Σε παρουσία ασταθούς ή υψηλής επιγονατίδας
  • Σε μετατόπιση της επιγονατίδας προς τα έξω (εξ’ αιτίας μυϊκής αδυναμίας- αναχαίτισης του έσω πλατύ μυός)
  • Μετά από μυϊκή ανισορροπία των μυών του γόνατος

(τετρακεφάλου- δικέφαλου μηριαίου) ή βραχύνσεων (τείνων την πλατεία περιτονία)

• Μετά από παραμορφώσεις του πέλματος (βλαισοποδία, κοιλοποδία κ.ά.) ή χρόνια χρήση ”λανθασμένου” υποδήματος
  • Σε παρουσία βλαισών γονάτων
  • Μετά από συνεχή και έντονη καταπόνηση της άρθρωσης λόγω παχυσαρκίας, παρατεταμένης ορθοστασίας, καθιστικής ζωής κ.ά.

Χαρακτηριστικά Συμπτώματα είναι η παρουσία του πόνου στην πρόσθια επιφάνεια του γόνατος και ύδραθρο. Ο πόνος εκδηλώνεται κυρίως στο ανέβασμα και κατέβασμα της σκάλας, μετά από παρατεταμένη δραστηριότητα και ύστερα από πολύωρη καθιστική εργασία, κατά τη διάρκεια του ύπνου και μετά τις πρώτες πρωϊνές ώρες.
Σε προχωρημένα στάδια υπάρχει αίσθηση κριγμού στις κινήσεις του γόνατος.
Άλλες εκδηλώσεις αφορούν δυσκαμψία , κλείδωμα και μπλοκάρισμα του γόνατος, οίδημα και αίσθημα αστάθειας της άρθρωσης.
 Ενδεικτικό πρόγραμμα φυσικοθεραπευτικής αντιμετώπισης
Κατά το οξύ στάδιο της πάθησης ο πόνος περιγράφεται από τον ασθενή σαν σουβλιά ή μαχαιριά.
Το πρόγραμμα που ακολουθείται περιλαμβάνει τη χρήση φυσικών μέσων όπως:

• Κρυοθεραπεία για τον έλεγχο του οιδήματος
  • Εφαρμογή θεραπευτικού υπέρηχου για τη μείωση της φλεγμονής
  • Laser σάρωσης για την επιτάχυνση της διαδικασίας ανακατασκευής του ιστού
  • Ηλεκτροθεραπεία (διαδερμικός ηλεκτρικός ερεθισμός) για τη μείωση της έντασης του πόνου
  • Χρήση ειδικού νάρθηκα και kinesiotaping που περιορίζει την προς τα έξω μετατόπιση της επιγονατίδας
  • Ειδικοί πάτοι στήριξης οι οποίοι διορθώνουν τις ανωμαλίες του πέλματος
  • Θεραπεία με την τεχνολογία ραδιοκυμάτων για την ταχύτερη επούλωση των ιστών (Ιndiba Αctiv)
  • Tεχνικές μάλαξης με διάφορα εργαλεία κινητοποήσης μαλακών μορίων (Granston) και
  • μαγνητοθεραπεία για την καλύτερη κυκλοφορία του αίματος και την επιτάχυνση του μεταβολισμού των κυττάρων.

Η κινησιοθεραπεία αποτελεί το σημαντικότερο κομμάτι της αποκατάστασης. Προτείνεται ένα ειδικό ασκησιολόγιο για την ενδυνάμωση των μυών της περιοχής, με σκοπό τη μείωση των φορτίων συμπίεσης που ασκούνται τόσο στην άρθρωση όσο και στην ίδια την επιγονατίδα αλλά και την καλύτερη τροχιοδρόμηση της επιγονατίδας κατά την κίνηση της άρθρωσης.
Στο υποξύ και χρόνιο στάδιο της πάθησης, η φυσικοθεραπεία αποσκοπεί στη λειτουργική αποκατάσταση της άρθρωσης του γόνατος.
Αποφεύγονται ασκήσεις ανοικτής αλυσίδας, δηλαδή, ελεύθερης κίνησης της άρθρωσης στο χώρο, επειδή προκαλούν μεγάλη επιβάρυνση στην επιγονατίδα και προτιμώνται ασκήσεις κλειστής κινητικής αλυσίδας , όπως τα ημικαθίσματα.
Σπουδαίο ρόλο παίζουν οι διατάσεις, αφού η ανελαστικότητα των μυών έχει άμεση σχέση με τη δυσλειτουργία της επιγονατίδας και την εμφάνιση του πόνου.
Οι νάρθηκες σταθεροποίησης συγκρατούν την επιγονατίδα κατά την κίνησή της επί του μηρού, αλλά αποφεύγεται η μακροχρόνια χρήση τους γιατί προκαλεί ατροφία του τετρακέφαλου.
Τέλος, η κινησιοθεραπεία σε θερμαινόμενη πισίνα (στους 32 βαθμούς Κελσίου) παίζει σπουδαίο ρόλο στην αποκατάσταση. Ο φυσικοθεραπευτής υποδεικνύει ένα πρόγραμμα γενικής κινησιοθεραπείας, αλλά και εξειδικευμένων ασκήσεων. Στα πρώτα στάδια του υδροθεραπευτικού προγράμματος ο ασθενής συμβουλεύεται να κολυμπά ύπτια (ανάσκελα) και προοδευτικά, μπορούν να χρησιμοποιηθούν ειδικά διαμορφωμένα βατραχοπέδιλα για την εκτέλεση μικρού εύρους κάμψης- έκτασης του γόνατος με σκοπό την προοδευτική ελεγχόμενη ενδυνάμωση χωρίς μεγάλη επιβάρυνση της άρθρωσης.
Παράλληλα με το πρόγραμμα στο χώρο του φυσικοθεραπευτηρίου υποδεικνύεται στον ασθενή ασκησιολόγιο το οποίο θα εκτελείται στο σπίτι.