Πόνος στη μέση και "back school" εκπαίδευση

Μια πολύ συχνή αιτία παραπομπής ασθενών για φυσικοθεραπεία είναι η γνωστή σε όλους μας οσφυαλγία. Η οσφυαλγία είναι ένας γενικός όρος που υποδηλώνει πόνο στην μέση ή ακόμη και στα κάτω άκρα (οσφυοισχιαλγία).
Ωστόσο, οι αιτίες που προκαλούν τον πόνο αυτό ποικίλουν. Μερικές από αυτές είναι:

• στένωση σπονδυλικών τρημάτων
  • σπονδυλόλυση- σπονδυλολίσθηση
  • προβολή ή πρόπτωση μεσοσπονδυλίου δίσκου (δισκοκήλη)
  • οστεοαρθρίτιδα
  • βλάβη στις ζυγοαποφυσιακές αρθρώσεις(facets) κ.ά.

Η φυσικοθεραπεία παίζει σημαντικό ρόλο στην αποκατάσταση της οσφυαλγίας, αρχικά με την ανακούφιση των συμπτωμάτων και στην συνέχεια με την αντιμετώπιση ή και αντιστροφή της αιτίας που οδήγησε σε πόνο στην μέση.
Υπάρχουν ποικίλα μέσα και τεχνικές που μπορούν να χρησιμοποιηθούν κατά την φυσικοθεραπευτική αποκατάσταση όπως

• τα φυσικά μέσα (θεραπευτικός υπέρηχος, laser σάρωσης, διαθερμία, ραδιοκύματα (indiba activ)
  • η θεραπευτική μάλαξη
  • εφαρμογή θεραπευτικής ταινίας (kinesiotaping)
  • οι διάφορες τεχνικές κινητοποίησης (χειροπρακτική και manual therapy)
  • η κινησιοθεραπεία (ασκήσεις στο κρεβάτι, στην καρέκλα ή ακόμα και στην θεραπευτική πισίνα) κ.ά.

Σημαντικό ρόλο, τόσο στην αποκατάσταση όσο και στη διατήρηση της καλής κατάστασης της μέσης του ασθενούς, παίζει η back schoolεκπαίδευση που ουσιαστικά καθιστά τη θεραπεία της οσφυαλγίας πλήρη και αποτελεσματική.
Με τον όρο back school εννοούμε ένα ομαδικό πρόγραμμα ενημέρωσης και εκπαίδευσης που αποσκοπεί στη διαχείριση της πάθησης και του πόνου σε χρόνιες καταστάσεις, δηλαδή διάστημα ίσο ή περισσότερο των δύο μηνών.

Το πρόγραμμα Back School περιλαμβάνει:

• Εκμάθηση και κατανόηση της ανατομίας και των δομών που απαρτίζουν τη σπονδυλική στήλη.

Η γνώση της ανατομίας, του ρόλου και της λειτουργίας της σπονδυλικής στύλης αποτελεί το θεμέλιο για την αντιμετώπιση της οσφυαλγίας.

• Εκμάθηση διατήρησης της σωστής στάσης κατά την ορθοστασία και τη καθιστική δραστηριότητα, καθώς και διδασκαλία εργονομικών τρόπων λήψης αντικειμένων.

Η εργονομία παίζει σημαντικό ρόλο στη διόρθωση παραμορφώσεων της σπονδυλικής στήλης και στη μείωση των επιβαρύνσεων που δέχεται στις διάφορες καθημερινές δραστηριότητες.

• Συμβουλές για την διαχείριση πιθανής, μελλοντικής έξαρσης των συμπτωμάτων των ασθενών

Συμβουλές, όπως εφαρμογή θερμοθεραπείας στο σπίτι, υιοθέτηση κάποιας θέσης στο κρεβάτι ή ακόμη και πραγματοποίηση ασκήσεων για την έγκαιρη αντιμετώπιση των συμπτωμάτων και επίλυση του προβλήματος.

• Διδασκαλία ασκήσεων για σταθεροποίηση και ελαστικότητα.

Η διατήρηση της ελαστικότητας μέσω διατάσεων βραχυσμένων μυών και η ενδυνάμωση αδύναμων που προσφύονται στην πυελική ζώνη καθώς και η επιλεκτική εκγύμναση μικρών σταθεροποιών μυών συμβάλλουν στη σταθεροποίηση της σπονδυλικής στήλης και στη διόρθωση των παραμορφώσεων.

• Συνδυασμό των παραπάνω με:

Ομαδικά προγράμματα, όπως yoga, clinical (θεραπευτικό) pilates, tai chi, υδροκινησιοθεραπεία (aqua fitness) τα οποία στοχεύουν στη βελτίωση της φυσικής κατάστασης, της αναπνοής, της ισορροπίας, της δύναμης και του νευρομυικού συντονισμού.

Συνοπτικά, το Back School αποτελεί μια προσέγγιση από μια καινούρια οπτική γωνιά και θεωρείται ένας τρόπος αντιμετώπισης των προβλημάτων του σημερινού τρόπου ζωής, που συνδυάζει γνώση, πρόληψη και πρωτοβάθμια αντιμετώπιση αυτών.
Δυστυχώς, στη χώρα μας ακόμα λείπουν οι απαραίτητες προυποθέσεις για την πλήρη εφαρμογή του, σε αντίθεση με τις υπόλοιπες χώρες κεντρικής και βόρειας Ευρώπης που αποτελεί κοινωνικό και επαγγελματικό κεκτημένο.