Φυσικοθεραπευτικές τεχνικές σε μυοσκελετικά προβλήματα

Φυσικοθεραπευτικές τεχνικές σε μυοσκελετικά προβλήματα
Είναι απαραίτητες για τη συγκροτημένη αποκατάσταση του ασθενούς. Η καθεμία ξεχωριστά ή σε συνδυασμό συμβάλλουν στο καλύτερο αποτέλεσμα του φυσικοθεραπευτικού προγράμματος.
Θεραπευτική Μάλαξη
Ειδικές φυσικοθεραπευτικές τεχνικές μάλαξης που εφαρμόζονται από τον φυσικοθεραπευτή με σκοπό την χαλάρωση των μυϊκών σπασμών, την ανακούφιση των συμπτωμάτων και την αύξηση της τοπικής αιμάτωσης. Εφαρμόζονται ωστόσο και δακτυλικές πιέσεις σε επώδυνα μυϊκά σημεία (trigger points) με αποτέλεσμα άμεση αναλγητική δράση και μυϊκή χαλάρωση.
Manipulation – Mobilization
Αφορά την κινητοποίηση περιφερικών αρθρώσεων. Ειδικές τεχνικές παθητικής κίνησης, οι οποίες εκτελούνται από τον φυσικοθεραπευτή μέσα στα φυσιολογικά όρια της κίνησης της άρθρωσης. Οι τεχνικές κινητοποίησης μειώνουν τον πόνο και τον μυϊκό σπασμό και αυξάνουν το εύρος της κίνησης.
Tέλος μετά την κινητοποίηση μπορεί να ακολουθήσουν ασκήσεις ενδυνάμωσης ή μυικής συνεργίας ώστε να αποκτηθεί η λειτουργικότητα και να προληφθεί
η υποτροπή της βλάβης.
Μέθοδος McKenzie
Είναι ένα πρόγραμμα ειδικών ασκήσεων, βασισμένο στην μηχανική διάγνωση και θεραπεία της σπονδυλικής στήλης (Σ.Σ) κατόπιν λεπτομερούς αξιολόγησης, με σκοπό την αποκατάσταση κάθε μυοσκελετικού προβλήματος μηχανικής αιτιολογίας. Με την κίνηση ή με την αλλαγή θέσεως του ασθενούς, μπορεί
ο πόνος να αλλάζει ως προς την ένταση και την εντόπισή του.
Αυτό οδηγεί στην κατάταξη του πόνου από μηχανικά αίτια σε τρία σύνδρομα:
1) στο σύνδρομο στάσεως, όπου ο πόνος προκαλείται από κακή στάση
2) στο σύνδρομο δυσλειτουργίας, όπου ο πόνος προκαλείται από την διάταση των βραχυμένων ‘δυσλειτουργικών’ μαλακών φορείων και
3) στο σύνδρομο διαταραχής, που αφορά την ακεραιότητα του υδροστατικού μηχανισμού των μεσοσπονδύλιων δίσκων.
Τεχνικές Mulligan
Χρησιμοποιείται για την κινητοποίηση των αρθρώσεων και την παρατεταμένη φυσιολογική ολίσθηση των ζυγοαποφυσιακών αρθρώσεων.
Ο θεραπευτής εφαρμόζει παθητικές τεχνικές κινητοποίησης και ο ασθενής ταυτόχρονα εκτελεί ενεργητικές φυσιολογικές κινήσεις.
Η εφαρμογή των τεχνικών γίνεται χωρίς πόνο και προκαλεί άμεση και διαρκή βελτίωση της κινητικότητας και της λειτουργικότητας καθώς και μείωση των συμπτωμάτων.
Taping
Βασίζεται στα ευεργετικά αποτελέσματα της χρήσης ελαστικής ταινίας (tape) για την άμεση ανακούφιση από τον πόνο και τη διατήρηση των αποτελεσμάτων της θεραπείας στα μυοσκελετικά προβλήματα. Προσεγγίζει προβλήματα που αφορούν ολόκληρο το σώμα.

Back school

Είναι ένα πρόγραμμα εκπαίδευσης ανθρώπων με προβλήματα στη σπονδυλική στήλη. Σαν στόχο έχει να διδάξει βασικά στοιχεία ανατομίας και λειτουργικότητας της Σ.Σ. καθώς επίσης και αξιολόγηση της στάσεως στην καθημερινότητα, έτσι ώστε να μειώνεται η φόρτιση που δέχεται η Σ.Σ. με αποτέλεσμα λιγότερο ή καθόλου πόνο.
Ωστόσο υπάρχουν κι άλλες τεχνικές όπως η κινησιοθεραπεία (ενεργητική και παθητική), η αναπνευστική φυσικοθεραπεία, οι τεχνικές Maitland (κινητοποίηση των περιφερικών αρθρώσεων και της σπονδυλικής στήλης), η κινητοποίηση του νευρικού ιστού και η τεχνική P.N.F. (ιδιοδεκτική νευρομυϊκή διευκόλυνση).
Οι βασικές αρχές της P.N.F. ορίζονται ως μέσα προώθησης της απόκρισης του νευρομυϊκού μηχανισμού στον ερεθισμό των ιδιοδεκτικών αισθητικών υποδοχέων. Η κατάλληλη αντίσταση διευκολύνει τη μυϊκή σύσπαση, αυξάνει τον κινητικό έλεγχο και βοηθά τον ασθενή να αντιληφθεί πλήρως την κίνηση. Πολλές φόρες χρησιμοποιείται για να προκαλέσει αντανάκλαση ενέργειας από ισχυρότερες μυϊκές ομάδες σε ασθενέστερες.