Trigger Points: Τι ακριβώς είναι και πώς αντιμετωπίζονται;

trigger-point ΧΑΛΑΝΔΡΙ

Το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού έχει νιώσει τον πόνο που προκαλεί ένα trigger point και πολλές φορές έχει απευθυνθεί στη φυσικοθεραπεία για την ανακούφισή του.
Τι ακριβώς είναι…
Myofascial-Trigger-PointsΚατά την ψηλάφησή του, το trigger point (στα ελληνικά «σημείο πυροδότησης») είναι ένα διακριτό, ευερέθιστο σημείο που μοιάζει με κόμπο ή σφιχτή ταινία ενός μυ. Χαρακτηριστικό τους είναι ότι αναφέρουν πόνο στο σημείο που βρίσκονται αλλά και σε άλλα μέρη του σώματος. Κάθε trigger point αντανακλά πόνο σε συγκρεκριμένα σημεία, τα οποία πλέον έχουν επισήμως χαρτογραφηθεί. Σχεδόν στο 74% των περιπτώσεων,το σημείο πυροδότησης δε βρίσκεται εκεί που ο ασθενής νιώθει το σύμπτωμα!
Διακρίνονται σε:
Ενεργά. Αναφέρουν πόνο και άλλες αισθήσεις και εμφανίζονται σαν αντίκτυπος μετά από έναν μυϊκό τραυματισμό, κακή στάση ή λάθος βιομηχανική στο σώμα, επαναλαμβανόμενη χρήση ενός μυ ή ερεθισμό κάποιου νεύρου. Ο πόνος υπάρχει και στην ανάπαυση και η ψηλάφηση τους είναι επώδυνη. Οι ασθενείς τον χαρακτηρίζουν σαν ακτινοβολούμενο.
Λανθάνοντα/ ανενεργά. Πρόκεται για χρόνια trigger points που δεν είχαν αντιμετωπιστεί κατά την εμφανισή τους και μετά από περιόδους ύφεσης εμφανίζουν ξανά συμπτώματα. Προκαλούν περιορισμό στην κίνηση του μυ και αδυναμία του. Παράγοντες επανενεργοποίησής τους μπορεί να είναι η υπέρχρηση του μυ ή η υπερβολική διάτασή του.

Άλλα συμπτώματα:
Τοπική αντίδραση σύσπασης (Local twitch response)
Εφίδρωση (λόγω ερεθισμού του αυτόνομου νευρικού συστήματος)
Ζαλάδα (απο trigger points στον αυχένα/κεφάλι)
Βουητό στα αυτιά (απο trigger points στον αυχένα/κεφάλι)
Ημικρανία (απο trigger points στον αυχένα/κεφάλι)
Απώλεια συντονισμού των εμπλεκόμενων μυών
 ΘΕΡΑΠΕΙΑ
Το πολύ συνηθισμένο αυτό πρόβλημα επιδέχεται πολλούς τρόπους αντιμετώπισης, στους οποίους κυρίαρχο ρόλο έχει ο φυσικοθεραπευτής.
Τρόποι αντιμετώπισης
Μάλαξη / κάθετη πίεση με τα δάχτυλα. θεραπευτική μάλαξηΟ φυσικοθεραπευτής εφαρμόζει διάφορες τεχνικές μάλαξης, με την πιο συχνή να είναι η άμεση πίεση στο σημείο πυροδότησης με τα δάχτυλα, τον αγκώνα, τους κονδύλους κ.α..
Η πίεση αυτή πρέπει να εφαρμόζεται κάθετα της φοράς των μυϊκών ινών του εμπλεκόμενου μυ. Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνει τη χαλάρωση και την άφθονη αιμάτωση του σημείου. Σε ένα trigger point που μόλις έχει εμφανιστεί η μέθοδος αυτή μπορεί να είναι άμεσα πλήρως αποτελεσματική. Βοηθητικά, πριν την πίεση τοποθετείται θερμό επίθεμα για την προώθηση της αιμάτωσης του σημείου.
Ξηρά βελόνα /Dry needling. Διαφέρει από τον κλασικό κινέζικο ξηρα βελόνα dry needlingβελονισμό διότι αφορά μόνο μυοπεριτοναϊκό πόνο. Με τη χρήση μιας λεπτής ευλύγιστης βελόνας, την οποία ο φυσικοθεραπευτής εισάγει και κινεί επαναλαμβανόμενα στο trigger point (κάθετα της φοράς των μυϊκών ινών) προκαλείται μια τοπική απόκριση σύσπασης, η οποία επιτυγχάνει τη μυϊκή χαλάρωση και κατά συνέπεια τη μείωση του πόνου.

Διάταση. Ο ασθενής είτε με τη βοήθεια του θεραπευτή, είτε μόνος του, κάνει συχνά διατάσεις στον μυ που πάσχει για να προωθήσει τη χαλάρωσή του. Απλή και ιδιαίτερα ανακουφιστική τεχνική για τον ασθενή.
Θεραπευτικό taping. Η εφαρμογή ελαστικής θεραπευτικής ταινίας με συγκεκριμένο τρόπο και τεχνική έχει την ικανότητα να χαλαρώνει και να διατείνει τον μυ, λειτουργώντας υποβοηθητικά.
Μυϊκή ενδυνάμωση/ διόρθωση στάσης σώματος. Με το πέρασμα της οξείας φάσης, ο φυσικοθεραπευτής δίνει τις κατάλληλες ασκήσεις στον ασθενή για ενδυνάμωση των μυών και διορθώνει/εκπαιδεύει για την απόκτηση της σωστής στάσης σώματος. Σκοπός εδώ είναι η αποφυγή δημιουργίας νέων trigger points στο μέλλον και/ή της εκ νέου ενεργοποίησης των υπαρχόντων.
Με προσοχή και εξειδίκευση στη ξηρά βελόνα και το θεραπευτικό taping, φαίνεται ο συνδυασμός των παραπάνω μεθόδων να είναι επαρκής για την άμεση αποκατάσταση και ανακούφιση του ασθενή από τα σημεία πυροδότησης πόνου.